Organisasjon og ledelse

Vi er et samfunnsvitenskapelig politiforskningsmiljø for et helhetlig demokratisk, inkluderende og trygt samfunn for alle medborgere. Vi forsker på ledelse, organisering, og utvikling av politiet for å bidra til et kunnskapsbasert politi som sikrer et godt lærings- og arbeidsmiljø for sine ansatte. Vi gjør dette ved hjelp av undersøkelser av, med og i politiet.

Forskergruppen består av forskere, undervisere, praktikere, master- og doktorgradsstudenter ved Politihøgskolen. Vi har tverrfaglig praktisk og akademisk bakgrunn fra politiet og disipliner som ledelse, organisasjon, psykologi, sosiologi og pedagogikk.

Forskningsområdene er sektorovergripende og omfatter studier av nasjonalt og internasjonalt polisiært arbeid. Gruppens medlemmer representerer alle campuser og nivåer av utdanninger som tilbys ved PHS og forskergruppens medlemmer samarbeider tett med forskere og praktikere fra eksterne nasjonale og internasjonale fagmiljø.

Pågående forskningsprosjekt:

Hvordan organisasjonskultur og menneskelig samhandling påvirker etterforskning av digitale bevis Tildelt midler for å sikre digitale bevis - Politihøgskolen (politihogskolen.no)

Forståelser og intervensjoner mot seksuell trakassering i politiet Understanding and Intervening against Sexual Harassment at work (UISH) | NordForsk

Tilskuerbaserte intervensjoner mot seksuell trakassering «Speak Up!»: A practice-oriented research project on the prevention of Sexual Harassment (SUSH) - Politihøgskolen (politihogskolen.no)

Hvordan kunnskap blir til i politiets systemer A matter of facts: Flows of knowledge through digitalized police practices - Politihøgskolen (politihogskolen.no)

Politistudien, Prosjekt #2285102 - Politistudien - Cristin

Arbeidsvilkår på operasjonssentralen Arbeidsvilkår på operasjonssentralen (APO) - Politihøgskolen (politihogskolen.no)

Mangfold i utdanning og etat (MUE), Mangfold i utdanning og etat - Politihøgskolen (politihogskolen.no)

Se her for en oversikt over all forsknings- og formidlingsaktivitet i Cristin

Medlemmer:

Joachim Brorsson
Håkon Thommessen Austad