Instruktørutdanning politioperative fagområder
I denne videreutdanningen vil du lære om og få trening i rollen som instruktør for opplæring av personell i politioperative fagområder. Fagdidaktikk og instruktørrollen vil være sentral i utdanningen. Formålet med instruktørutdanningen er å bidra til at den politioperative kompetansen i politiet blir tilegnet, vedlikeholdt og utviklet i tråd med gjeldende kunnskap og nye krav til yrkesutøvelsen. Utdanningen skal også støtte opp under enhetlig praksis av høy kvalitet, samt bidra til nettverksbygging.
Publisert: 03.12.2019
Om utdanningen
-
Generell kompetanse
Som instruktør i politioperative fagområder utøver du instruktørrollen med faglig og relasjonell profesjonalitet, selvstendig og i samarbeid med andre instruktører og øvrige aktører.
Etter gjennomført instruktørutdanning:
- planlegger, begrunner, gjennomfører og vurderer du læringsaktiviteter ved bruk av didaktisk relasjonstenkning
- identifiserer og håndterer du etiske dilemmaer og mangfoldsutfordringer i planlegging og gjennomføring av læringssituasjoner
- kommuniserer du målrettet, tydelig og tilpasset i ulike læringssituasjoner
- formidler og diskuterer du faglige og fagdidaktiske problemstillinger og på den måten bidrar du til utvikling, både pedagogisk og politifaglig
Pedagogikk og fagdidaktikkPedagogikk i instruktørutdanningen vektlegger reflektert og begrunnet planlegging, gjennomføring og evaluering av læringssituasjoner. Sentralt i utdanningen står anvendelsen av teori og refleksjonen over praksis. Som instruktør må du reflektere over sentrale pedagogiske spørsmål, som for eksempel å vurdere ulike undervisningsmetoders og læringsaktiviteters relevans, som for eksempel veiledning, tilbakemelding, forelesning og øvelser.
Fagdidaktikken binder faget og pedagogikken sammen. Vi stiller spørsmål knyttet til undervisning og opplæring i akkurat politioperative fagområder. Hva kjennetegner gode leksjoner i taktikk? Hvordan motivere til for eksempel momenttrening og til å trene på basisferdigheter? Hvilke læringsaktiviteter egner seg for å lære taktikk i bygg? Dette er eksempler på fagdidaktiske spørsmål, det vil si spørsmål som omhandler det som skiller undervisning i politioperative fagområder fra undervisning i andre fag. Som instruktør må du vurdere ulike læringsarenaers og læringsaktiviteters relevans i opplæring i politioperative fagområder, for eksempel klasserom og skytebane, samt dialog og skarpe øvelser.Kunnskaper
Etter gjennomført instruktørutdanning har du kunnskap om:
- didaktikk, fagdidaktikk og undervisningsfagets egenart
- didaktisk relasjonstenkning
- pedagogisk grunnsyn
- praksisteori
- undervisningsprinsipper med spesiell vekt på motivasjon, læringsmiljø og trygghet
- læringsaktiviteter som er hensiktsmessige for å lære politioperative fagområder, og disse læringsaktivitetenes fordeler og ulemper
- planlegging, gjennomføring og evaluering av lokal vedlikeholdstrening
- relevante læringsarenaers muligheter og utfordringer
- ulike syn på læring
- læringsledelse
- instruktørrollens faglige, relasjonelle og etiske utfordringer
FerdigheterEtter gjennomført instruktørutdanning kan du:
- anvende didaktisk relasjonstenkning i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning, herunder operativ opplæring/kurs og lokal vedlikeholdstrening
- vurdere og ta hensyn til læreforutsetninger
- anvende og begrunne ulike vurderingsformer
- utnytte fagområdets rammefaktorer og relevante læringsarenaer for å legge til rette for læring
- lede og legge til rette for læringsaktiviteter, ved å benytte
- undervisningsmetoder som fremmer aktivitet
- veiledning og tilbakemelding for å fremme refleksjon og læring
- relevante analoge og digitale hjelpemidler
- anvende og vurdere ulike undervisningsprinsipper for å fremme læring og utvikling
- motivere deltagerne til læring og trening ved hjelp av fagområdets betydning i politiets arbeid
- begrunne og diskutere eget pedagogiske grunnsyn og forstå hvordan dette påvirker egen praksisteori
- identifisere endringsbehov og iverksette tiltak, i alt fra læringsaktiviteter til planverk
- forstå og bruke relevant planverk
PolitifagSolid faglig kunnskap er et nødvendig grunnlag for faglig forståelse. Denne kunnskapen kan være både forsknings- og erfaringsbasert. Innenfor operative fagområder er kunnskapen i stor grad erfaringsbasert. Faglig forståelse er en forutsetning for en instruktør.
Kunnskaper
Etter gjennomført instruktørutdanning har du kunnskap om:
- operative fagområder med hovedvekt på taktikk
- operativ psykologi
- beslutningstaking
- teamprosesser
- relevante hjelpemidler
- helse, miljø og sikkerhet
FerdigheterEtter gjennomført instruktørutdanning kan du:
- demonstrere, forklare og vurdere gjeldende politioperative taktikker og teknikker herunder både enkeltmanns- og lagsferdigheter
- forklare og vurdere beslutninger som tas i operative situasjoner
- evaluere samhandling i operativ trening, med fokus på teamprosesser
- anvende relevante hjelpemidler i den operative treningen
- anvende de til enhver tid gjeldende sikkerhetsbestemmelser for opplæring, trening og øvelse i politiet under planlegging og gjennomføring av undervisning
- foreta en løpende risikovurdering i undervisning og trening
-
Utdanningen er for deg som er ansatt i politiet som har eller er tiltenkt rollen som instruktør, sentralt og lokalt, innenfor politioperativ utdanning og trening. Du må være innstilt av arbeidsgiver.
Du må dokumentere følgende krav:
Utdanning:
- bestått bachelor i politiutdanning/ 3-årig politiutdanning
Ansettelse, praksis og andre krav:- ansettelse i politiet
- minimum 3 års operativ erfaring som innsatspersonell i politiet
- godkjenning som innsatspersonell kategori 1, 2, 3 eller 4
Har du ikke bachelorgrad/3-årig politiutdanning må du dokumentere følgende:- bestått 2-årig utdanning fra Politiskole, og i tillegg enten
- minimum 60 studiepoeng, eller
- 1680 timer etterutdanningskurs, eller
- 5 års praksis fra politiet
-
Organisering
Videreutdanningen er organisert i samlinger, og undervisnings- og læringsaktiviteter utenom samlingene. Samlingene utgjør inntil 320 timer som kan fordeles over kortere og lengre tid, og kan være helt eller delvis nettbasert. Det er 100 % obligatorisk deltakelse på samlingene.
Les mer om fravær og permisjon fra studiet.
Praksis og læringsaktiviteter
Instruktørutdanningen er praksisnær. Den skal forberede deg på reelle undervisningssituasjoner, og den skal bidra til at du blir en reflektert praktiker. Teorien i utdanningen skal hjelpe deg til å bli en bedre instruktør i de politioperative fagområdene. Derfor legger vi vekt på at du skal bruke teoriene i praktiske situasjoner, både i veiledede undervisningsøvelser samt reelle undervisningssituasjoner. Du skal bidra til dine medstudenters læring, blant annet gjennom veiledning og vurdering under undervisningsøvelsene. Undervisnings- og læringsaktivitetene i studiet skal bidra til å gi deg et godt læringsutbytte, og det legges vekt på fleksible og varierte arbeidsformer med stor grad av egenaktivitet. Dette omfatter deltagelse i undervisning, øvelser, individuelt arbeid, gruppearbeid, nettbasert arbeid og litteraturstudier og andre aktiviteter som er relevante for instruktørutdanning politioperativt. Du skal i løpet av studiet være instruktør på et reelt kurs for bachelorstudenter. Det innebærer at du vil få erfaring med praktisk gjennomføring, kalt «drift», av politioperative leksjoner. «Drift» – er sammen med pedagogikken og politifaget en av de tre pilarene som bærer gode læringssituasjoner i det politioperative fagområdet. Du bør ha relevante instruktøroppgaver under studieperioden, sentralt eller lokalt.
Praksis i utdanningen foregår i trygge og veiledede situasjoner der du får anledning til å reflektere over egen og andres praksis. Gjennom veiledning og tilbakemelding fra fagpersoner og medstudenter kan du utvikle din kompetanse som instruktør.
Arbeidskrav
Arbeidskrav må være oppfylt og godkjent før du får avlegge eksamen. Det blir gitt veiledning knyttet til arbeidskravene. Du blir vurdert underveis gjennom arbeidskrav, og får tilbakemeldinger på disse etter nærmere oppgitte kriterier forankret i beskrivelsene av læringsutbytte. Noen av tilbakemeldingene vil gjennomføres som en utviklingssamtale.
Studiet avsluttes med en todelt eksamen. Den består av en praktisk og en muntlig prøve. Du skal gjennomføre en planlagt undervisning i en autentisk opplæringssituasjon med reelle deltakere, etterfulgt av en muntlig prøve som tar utgangspunkt i den praktiske prøven. Det benyttes vurderingsuttrykket bestått/ikke bestått. Begge prøvene må bestås.
Godskriving og faglig godkjenning
Har du utdanning du mener kan overlappe med denne kan du søke om fritak fra deler av studiet.
Les om hvordan du søker om fritak.
I studieplanen kan du lese mer om godskriving og faglig godkjenning.
-
Høst 2023
SAMLING 1: Uke 40 og 41 - Stavern 2023
SAMLING 2: Uke 2 og 3 - Stavern 2024
SAMLING 3: I Stavern våren 2024
EKSAMEN: På B3 leir - Praktisk og muntligHøst 2024
Samling 1: uke 39 & 40 (23.-27.09. og 30.09.-04.10.)
Samling 2: uke 2 & 3 (06.-10.01. og 13.-17.01.)
Samling 3: uke 13-15 (24.-28.03.25 og 31.03.-04.04. og 07.-11.04.25.)Alle samlinger er i Stavern
Eksamen: uke 15, praktisk og muntlig
-
-
Spørsmål om det faglige i utdanningen
Ta kontakt med førstelektor Kjersti Eckblad, e-post: kjersti.eckblad@phs.no eller politioverbetjent Øyvind Terøy, e-post: oyvind.teroy@phs.no
Spørsmål om opptaksprosessen
Spørsmål om opptaksprosessen (søknadsfrist, søknadsprosess, dokumentasjon osv.) sendes på e-post til: opptakevu@phs.no.
Før du sender e-post, les hvordan du søker.
Studieadministrative spørsmål
Finner du ikke det du leter etter, send e-post til: studiekontoretoslo@phs.no.