Når du søker opptak må du dokumentere at du dekker opptakskravene. Dette gjør du ved å laste opp riktig dokumentasjon i Søknadsweb.
Husk at CV eller arbeidsavtale aldri er godkjent som dokumentasjon på opptakskrav.
Utdanning/kurs
Utdanning og kurs dokumenterer du ved å laste opp vitnemål, karakterutskrift, studiebevis eller kursbevis.
Praksis
Praksis dokumenterer du med arbeidsattest eller bekreftelse fra leder. Dersom det er krav om spesifikk type praksis må dette stå tydelig i attesten eller bekreftelsen. Du må dokumentere praksis selv om du søker tjenestevei.
Ansettelse
Du dokumenterer ansettelse med arbeidsattest.
Dersom du søker tjenestevei/til nærmeste leder trenger du ikke laste opp dokumentasjon på ansettelse i Søknadsweb. Husk at du likevel må dokumentere praksis.
Dersom du ikke er ansatt i politi- og lensmannsetaten, må du laste opp arbeidsattest fra din arbeidsgiver for å dokumentere ansettelse.
Krav til bestemt type stilling, funksjon eller ansvar
Dette dokumenterer du med arbeidsattest eller bekreftelse fra leder. Krav til bestemt type stilling, funksjon eller ansvar kan være stilling som hundefører, eller stilling med undervisningsansvar.
Krav til bestemt type oppgave
Krav til bestemte typer oppgaver dokumenterer du med arbeidsattest eller bekreftelse fra leder. Dette gjelder for eksempel oppgaver som avhør eller bekymringssamtaler.
Krav med sen dokumentasjonsfrist
Slike krav skal du dokumentere i perioden mellom at du får tildelt studie- eller kursplass, og studiestart. Dokumentasjonen skal du laste opp i Søknadsweb. Dette gjelder for eksempel sikkerhetsklarering, eller dokumentasjon på mentaltestet hund.
Fullstending oversikt over hvordan opptakskrav skal dokumenteres finner du her (PDF)
Slik navngir du dokumentene dine
Det er viktig at du gir dokumentene dine filnavn som beskriver innholdet. For eksempel "bachelor.pdf" (vitnemål fra bachelorstudium), "etterforskningspraksis.pdf" (dokumentasjon på praksis i etterforskning), "avhør.pdf" (dokumentasjon på avhør).