Til deg som har søkt opptak til Bachelor - politiutdanning i 2024
Takk for at du har søkt opptak til Bachelor - politiutdanning!
Publisert: 29.01.2024
Les all informasjon på denne siden nøye!
På følgebrevet ditt skal du signere for at du har lest og forstått all informasjonen på denne siden.
Husk at du selv er ansvarlig for å overholde frister og sende inn nødvendig dokumentasjon.
Dette må du vite om:
-
Politihøgskolen vil i opptaksperioden kontakte deg på den e-postadressen du er registrert med hos samordnaopptak.no. E-post fra oss vil i all hovedsak bli sendt fra adressen opptak@phs.no. E-poster fra oss vil inneholde en lenke til en nettside, hvor du må logge inn for å lese selve meldingen vi har sendt deg.
Det er ditt ansvar å sørge for at du er registrert med riktig e-postadresse, og å passe på at e-post fra Politihøgskolen ikke havner i søppelpost/spam.
Dersom du er usikker på om du er registrert med riktig e-postadresse, må du sjekke Kontakt- og reservasjonsregisteret. Det er fra Kontakt- og reservasjonsregisteret samordnaopptak.no henter e-postadressen din. Vi har ikke mulighet til å endre e-postadressen din for deg.
Her kan du se og oppdatere e-postadressen din i Kontakt- og reservasjonsregisteret
Vi anbefaler deg å sjekke e-posten din jevnlig gjennom hele opptaksperioden, og spesielt i perioden rundt utsending av digitale tester og innkalling til opptaksprøver.
-
Du må:
- ha generell studiekompetanse eller realkompetanse innen 1. mars 2024
- ha minimum karakteren 3 i snitt i norsk hovedmål skriftlig innen 1. mars 2024
- ha norsk statsborgerskap innen 1. mars 2024
- ha hatt førerkort klasse B siden senest 1. august 2023
- ha plettfri vandel
- oppfylle de medisinske kravene for opptak
- bestå fysiske tester
- bli funnet egnet for opptak
Dersom du ikke dekker opptakskravene, kan du ikke delta i opptaket til Bachelor – politiutdanning ved Politihøgskolen. Dersom du vet at du ikke dekker et eller flere av opptakskravene, trenger du ikke fullføre søknadsprosessen ved å sende følgebrev eller dokumentasjon til Politihøgskolen.
-
Følgebrevet er et skjema du må fylle ut og sende inn via Digipost sammen med legeerklæring og politiattest senest 20. mars.
Fyll ut følgebrevet
Det er veldig viktig at du fyller ut og signerer følgebrevet ditt, og sender det inn innen fristen 20. mars.
Følgebrevet må inneholde søkernummeret ditt. Søkernummeret ditt finner du på samordnaopptak.no. Du er nødt til å underskrive følgebrevet nederst. Vi kan ikke saksbehandle søknaden din dersom følgebrevet ikke er signert.
Du velger selv om du vil fylle ut følgebrevet elektronisk i PDF, eller om du vil fylle det ut for hånd. Uavhengig av hvordan du signerer følgebrevet skal det sendes inn via Digipost.
Dersom du ikke selv kan signere og sende inn følgebrevet ditt, kan du gi fullmakt til noen andre som kan gjøre det for deg. Da skal både fullmakten og signert følgebrev sendes via Digipost.
Hva inneholder følgebrevet?
På følgebrevet skal du svare på en del spørsmål. Spørsmålene handler om du har generell studiekompetanse eller søker på grunnlag av realkompetanse, om din vandel, og om innsending av obligatorisk dokumentasjon. Du skal også samtykke til innhenting av opplysninger om deg iht. politiloven § 24b, og bekrefte at du har lest og forstått all informasjon på denne nettsiden.
Hvor skal følgebrevet sendes?
Følgebrev skal sendes inn via Digipost, til "Politihøgskolen - opptak".
Emnefeltet på innsendingen i Digipost skal være søkernummeret ditt. Søkernummeret ditt finner du på samordnaopptak.no etter at du har søkt.
-
I tillegg til følgebrev skal du også sende inn legeerklæring og politiattest innen 20. mars. Alt dette skal sendes inn via Digipost, til "Politihøgskolen - opptak". Du kan skanne eller ta bilde av dokumentene for å sende dem inn.
Du skal ikke laste opp verken følgebrev, legeerklæring eller politiattest på samordnaopptak.no. Det er fordi dokumentene inneholder sensitive personopplysninger. Vi gjør oppmerksom på at søkere som laster opp denne dokumentasjonen på samordnaopptak.no, men ikke sender den inn via Digipost, ikke vil bli saksbehandlet i opptaket. Dersom du laster opp slik informasjon på samordnaopptak.no vil den bli slettet.
Her finner du legeerklæringen og informasjon om medisinske krav
Her finner du mer informasjon om politiattest og kravet om plettfri vandel
Alle forsøk på dokumentforfalskning vil bli anmeldt.
-
I tillegg til at du skal sende inn obligatorisk dokumentasjon via Digipost, må du også laste opp dokumentasjon på at du dekker de øvrige opptakskravene. Dette laster du opp på samordnaopptak.no.
Dersom du har generell studiekompetanse, må du laste opp:
- dokumentasjon på at du har generell studiekompetanse. Dersom du har elektronisk vitnemål, trenger du ikke laste det opp.
- dokumentasjon på at du dekker karakterkravet i norsk. Dersom du har elektronisk vitnemål og norskkarakteren står der trenger du ikke laste det opp.
Dersom du har generell studiekompetanse etter 23/5-regelen må du laste opp:
- dokumentasjon på at du har minimum fem år praksis.
- dokumentasjon på at du dekker karakterkravet i norsk.
- dokumentasjon på at du har bestått de seks studiekompetansefagene.
Her kan du lese mer om dokumentasjonskrav for en 23/5-vurdering.
Dersom du er realkompetansesøker, må du laste opp:
- dokumentasjon på at du har minimum fem år relevant praksis
- dokumentasjon på at du dekker karakterkravet i norsk.
Her kan du lese mer om dokumentasjonskrav for realkompetanse.
I tillegg kan alle laste opp:
- dokumentasjon som gir tilleggspoeng, eller dokumentasjon på karakterforbedringer. Denne dokumentasjonen må du laste opp senest 20. mars for å være sikker på at eventuelle poeng telles med i konkurransen om plass på fysiske tester. For å være sikker på at evt. tilleggspoeng telles med i konkurransen om studieplass er fristen 1. juli. Eksempler på slik dokumentasjon er tjenestebevis fra førstegangstjeneste, vitnemål fra høyere utdanning, fagskole eller folkehøyskole, eller kompetansebevis som viser karakterforbedring.
Alle forsøk på dokumentforfalskning vil bli anmeldt.
Dokumentasjon du ikke trenger å laste opp:
- du trenger ikke laste opp dokumentasjon på norsk statsborgerskap. Politihøgskolen kontrollerer dette direkte med Folkeregisteret.
- dersom du har norsk førerkort, trenger du ikke laste opp dokumentasjon på dette. Politihøgskolen kontrollerer det direkte med Statens vegvesen. Dersom du har førerkort fra utlandet, må du laste opp bilde av førerkortets forside og bakside.
-
I april må du gjennomføre tre digitale tester, og ett videointervju. De digitale testene består av én personlighetstest, og to tester av analytisk evne. Videointervjuet består av forhåndsdefinerte spørsmål hvor du spiller inn dine svar.
Det er obligatorisk å gjennomføre testene og videointervjuet for å kunne være med videre i opptaket.
Varsel om at testene er tilgjengelige blir tilsendt på e-post, og både testene og intervjuet gjennomføres digitalt. Alle søkere som har sendt inn følgebrev innen 20. mars får tilsendt varsel om digitale tester og videointervju.
Når mottar jeg testene og videointervjuet, og hva er frist for å gjennomføre?
Lenke til tester og videointervju sendes ut 8. april. Fristen for å gjennomføre både tester og videointervju er innen midnatt 18. april.
Hvor mottar jeg de digitale testene og videointervjuet?
Du får varsel om testene tilsendt på e-post. Det er ditt ansvar å sørge for at du er registrert med riktig e-postadresse på samordnaopptak.no.
Her kan du se og oppdatere e-postadressen din i Kontakt- og reservasjonsregisteret
Hva skjer om jeg ikke gjennomfører testene og/eller videointervjuet?
Dersom du ikke gjennomfører både testene og videointervjuet innen fristen, kan du ikke være med videre i opptaket.
-
Innkalling til fysiske tester sendes ut på e-post 3. mai. Innkallingen inneholder informasjon om hvordan du melder deg på, og den sendes til e-postadressen du er registrert med på samordnaopptak.no.
Søkere som ikke når opp i konkurransen om plass på fysiske tester får e-post med beskjed om dette samme dag.
Konkurranse om plass på fysiske tester
Kun et utvalg søkere får innkalling til fysiske tester. Du konkurrerer om plass på fysiske tester på bakgrunn av konkurransepoengsummen du har oppnådd innen 1. mars.
Konkurransen foregår ved at alle søkere som dekker opptakskravene og har gjennomført både digitale tester og videointervju rangeres etter konkurransepoengsum. Deretter kalles et visst antall av de øverst rangerte søkerne inn. Poengsummen til den siste søkeren som kalles inn blir poenggrensen for å delta på fysiske tester. Vi vet derfor ikke på forhånd hva poenggrensen blir for å få være med på fysiske tester i årets opptak.
-
Påmelding til fysiske tester skjer etter et «førstemann til mølla»-prinsipp. Det betyr at det vil være nok plasser til alle innkalte søkere, men dersom du har behov for en spesifikk dag eller et spesifikt opptakssted, anbefaler vi at du melder deg på så raskt som mulig.
Påmeldingsfrist
Frist for å melde seg på er innen midnatt 12. mai. Dersom du ikke har meldt deg på innen fristen kan du ikke delta på fysiske tester, med mindre du kan dokumentere svært god grunn for ikke å ha meldt deg på. Eksempel på gyldig grunn vil f.eks. være at du var innlagt på sykehus i perioden du kunne melde deg på, og leverer legeerklæring på dette.
-
Fysiske tester gjennomføres i Oslo og Bergen. Du må bestå alle seks øvelser for å være med videre i opptaket.
-
Politihøgskolens opptaksnemnd gjennomfører en egnethetsvurdering av deg for å avgjøre om du er egnet for opptak til politiutdanningen. Hensikten med egnethetsvurderingen er å måle potensialet ditt til å gjennomføre politiutdanningen og senere tjenestegjøre i politietaten.
Gjennomføre digitale tester og videointervju
I april må alle søkere gjennomføre tre digitale tester og et videointervju for å komme videre i opptaket til Politihøgskolen. De digitale testene består av én personlighetstest, og to tester av analytisk evne. Videointervjuet består av forhåndsdefinerte spørsmål, hvor du spiller inn dine svar. Deretter vil et utvalg søkere som dekker opptakskravene, og som har gjennomført både digitale tester og videointervju, bli innkalt til fysiske tester.
Grunnvurdering
Dersom du består de fysiske testene skal Politihøgskolens opptaksnemnd vurdere om du er egnet basert på dine resultater på digitale tester og videointervju. Denne vurderingen kalles grunnvurdering.
Dersom nemnda etter grunnvurdering vurderer at du er egnet, er du ferdig med egnethetsvurdering. Da er du funnet kvalifisert for opptak og er med i konkurransen om studieplass.
Utvidet intervju
Dersom nemnda er usikre på om du er egnet – enten basert på testresultatene dine, videointervjuet ditt, eller informasjonen om deg i politiets registre, gis du anledning til å gjennomføre et utvidet intervju. Et utvidet intervju gjennomføres på Teams, og gjøres av et medlem i opptaksnemnda. Intervjuet vil ta ca. 45 minutter og gjennomføres etter en standardisert intervjumal, slik at alle søkere blir behandlet så likt som mulig.
Dersom du innkalles til et utvidet intervju, vil du bli varslet om dette innen 10. juni.
Etter at alle søkere som ble innkalt til utvidet intervju er ferdig vurdert, vil avslag bli sendt ut til dem som ikke ble funnet egnet. Avslag sendes ut i løpet av første uke i juli. Søkere som blir funnet egnet får endelig vedtak på om de får studieplass eller ikke i hovedopptaket 20. juli.
-
Du har meldeplikt til Politihøgskolen dersom du i perioden mellom 1. februar og studiestart blir involvert i straffbare forhold, ordensforstyrrelser eller kommer i kontakt med politiet på en negativ måte. Dette gjelder også verserende straffesaker hvor du er pågrepet, mistenkt eller siktet for en overtredelse, men hvor saken ikke ennå er avgjort.
Det legges ikke vekt på forenklede forelegg i vurderingen av vandel og egnethet ved opptak til Politihøgskolen. Du skal derfor ikke sende inn kopi av- eller informere om forenklede forelegg, eller gi informasjon om lovbrudd/hendelser som har resultert i forenklede forelegg.
Eventuelle forhold skal meldes skriftlig via Digipost og sendes til "Politihøgskolen - opptak". Husk at emnefeltet skal være ditt søkernummer. Søkernummeret ditt finner du på samordnaopptak.no.
Finner du ikke svar på det du lurer på?
-
Har du sett siden vår med ofte stilte spørsmål?
Dersom det er noe du ikke finner svaret på, eller du av andre årsaker vil komme i kontakt med oss, kan du sende en e-post til opptak@phs.no, eller ringe oss på 23 19 99 00.
Du finner oss også på sosiale medier: