Når du søker må du dokumentere at du oppfyller opptakskravene. Du laster opp dokumentasjonen i Søknadsweb. Husk at CV og arbeidsavtale ikke er godkjent som dokumentasjon på opptakskrav.
Utdanning/kurs
Utdanning og kurs dokumenterer du ved å laste opp vitnemål, karakterutskrift, studiebevis eller kursbevis.
Praksis
Praksis dokumenterer du med arbeidsattest eller bekreftelse fra leder. Dersom det er krav til spesifikk type praksis må dette stå tydelig i attesten eller bekreftelsen. Du må dokumentere praksis selv om du søker tjenestevei. Tid i permisjon regnes ikke som praksis.
Ansettelse
Du dokumenterer ansettelse og praksis med arbeidsattest.
Dersom du ikke er ansatt i politi- og lensmannsetaten, må du laste opp arbeidsattest fra din arbeidsgiver for å dokumentere ansettelse.
Krav til bestemt type stilling, funksjon eller ansvar
Dette dokumenterer du med bekreftelse fra leder. Krav til bestemt type stilling, funksjon eller ansvar kan være stilling som hundefører, eller stilling med undervisningsansvar.
Krav til bestemt type oppgave
Krav til bestemte typer oppgaver dokumenterer du med bekreftelse fra leder. Dette gjelder for eksempel oppgaver som avhør eller bekymringssamtaler.
Krav med senere dokumentasjonsfrist
Slike krav skal du dokumentere i perioden mellom at du får tildelt studie- eller kursplass, og studiestart. Dokumentasjonen skal du laste opp i Søknadsweb. Dette gjelder for eksempel sikkerhetsklarering, eller dokumentasjon på mentaltestet hund.
Fullstending oversikt over hvordan opptakskravene skal dokumenteres finner du her (PDF)
Slik navngir du dokumentene dine
Det er viktig at du gir dokumentene dine filnavn som beskriver innholdet. For eksempel "bachelor.pdf" (vitnemål fra bachelorstudium), "etterforskningspraksis.pdf" (dokumentasjon på praksis i etterforskning), "avhør.pdf" (dokumentasjon på avhør).
Vi gjør oppmerksom på at politinettet ikke fungerer godt når du skal laste opp dokumentasjon i Søknadsweb. Bruk derfor vanlig internett når du registrerer søknad eller laster opp dokumentasjon.