Formålet med utdanningen er å bidra til at politiets påtalejurister har særskilt kompetanse til å lede tilrettelagte avhør med høy kvalitet og i samsvar med regelverket.
Generell kompetanse
Etter gjennomført utdanning skal du:
- fremstå med økt innsikt og trygghet i rollen som avhørsleder
- ta ansvar for en effektiv og kvalitetsmessig god gjennomføring av
tilrettelagte avhør i samsvar med regelverket, slik at både vitnet og
mistenktes/siktedes rettigheter og behov ivaretas og bevisverdien sikres
- vurdere og balansere etiske hensyn ved tilrettelagte avhør
Studiet er organisert i tre hovedtemaer som samlet skal fremme arbeidet mot studentenes helhetlige læringsutbytte: rettsvitenskapelige og påtalefaglige temaer, tilrettelagte avhør som etterforskningsmetode samt barnefaglige temaer.
Rettsvitenskapelige og påtalefaglige temaer
Kunnskap
Etter gjennomført utdanningen skal du ha kunnskap om aktuelle bestemmelser i:
- lov om barnevernstjenester (Barnevernsloven)
- lov om barn og foreldre (barneloven)
- lov om vergemål (vergemålsloven)
- lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og
omsorgstjenesteloven)
- lov om psykisk helsevern
Etter gjennomført utdanning skal du ha utdypet kunnskap om:
- aktuelle bestemmelser i Grunnloven
- den europeiske menneskerettskonvensjonens (EMK) og FNs barnekonvensjons bestemmelser til vern om fornærmede i straffesaker, vern om barn og andre særlig sårbare personer, og vern om mistenkte/siktede
- straffeprosesslovens bestemmelser om tilrettelagte avhør
- straffelovens bestemmelser om seksuallovbrudd, kjønnslemlestelse,
mishandling i nære relasjoner, drap og kroppsskade
- forskrift om avhør av barn og andre særlig sårbare fornærmede og vitner (tilrettelagte avhør)
- andre relevante rettskilder
Ferdigheter
Etter gjennomført utdanningen skal du kunne:
- forberede og lede gjennomføringen av tilrettelagte avhør effektivt og i
samsvar med lov- og regelverket
- sikre at det tilrettelagte avhøret gjennomføres på måte som ivaretar en
mest mulig nøyaktig og pålitelig informasjonsinnhenting
Tilrettelagte avhør som etterforskningsmetode
Kunnskaper
Etter gjennomført utdanningen skal du ha kunnskap om:
- Den Dialogiske Samtalemetoden (DCM)
- barn som vitner
- feil og fallgruver ved tilrettelagte avhør som etterforskningsmetode
- fremlegging av bevis (som bilder og utsagn) i avhør
- supplerende kommunikasjonsmetoder
- medisinske undersøkelser
Ferdigheter
Etter gjennomført utdanningen skal du kunne:
- planlegge tilrettelagte avhør som et ledd i en helhetlig etterforskningsplan
- gjenkjenne avhørers bruk av anerkjent avhørsmetodikk
- reflektere over og delta i en diskusjon om gjennomføringen av det enkelte avhør
- sikre at alternative hypoteser/hendelsesforløp identifiseres og følges opp under avhøret
- vurdere opplysninger fremkommet i avhøret og benytte disse i videre
etterforskning, herunder supplerende avhør
- vurdere beslutning om medisinsk undersøkelse og utforme mandat for dette
- samhandle med barnevernet, Statens Barnehus og andre hjelpeinstanser
Barnefaglige emner
Kunnskaper
Etter gjennomført utdanningen skal du ha grunnleggende kunnskap om:
- utviklingspsykologi
- konsekvenser av omsorgssvikt, vold og traumer mot barn og ungdom
- psykososiale forhold
- kulturelle forutsetninger og påvirkninger
- ulike nivåer av utviklingshemming og funksjonsnedsettelser
- de vanligste typer av utviklingsforstyrrelser
Ferdigheter
Etter gjennomført utdanningen skal du kunne:
- anvende kunnskap om utviklingspsykologi og konsekvenser av vold og overgrep under ledelse av det tilrettelagte avhøret
- sikre at innhentet informasjon om vitnet benyttes ved forberedelse og
gjennomføring av tilrettelagte avhør
- benytte fagkunnskap hos andre profesjoner og fagmiljøer