Før du klager på karakteren bør du ha lest sensorveiledningen og bedt om begrunnelse.
Slik går du frem:
- Du kan klage over karakteren din inne på Studentweb etter at karakteren er publisert.
- Gå til fanen "Mer..." og velg "Begrunnelse og klager".
- Velg emnet du vil klage på.
- Fristen din for å klage ser du under avsnittet "Klage på sensur".
- Huk av for begge boksene og velg "Send", se bildet under.
Du vil få en bekreftelse på at klagen din er mottatt.
Merk at så lenge klagen er til behandling har du ikke noe karakter i emnet.
Klagesensur
Klagesensur kunngjøres normalt 15 virkedager etter at klagefristen har gått ut.
Du vil se nytt resultat etter klageomgangen i Studentweb under "Begrunnelse og klager".
Begrunnelse på klagesensur
Du får ikke begrunnelse sammen med klagevedtaket. For å få begrunnelse må du sende e-post til lokalt studiekontor. Oppgi navn, emne, kandidatnummer og at du ønsker begrunnelse på klagesensur. Du må be om begrunnelse innen 7 dager (1 uke) etter at klagesensur ble kunngjort.
Karakteravvik
Hvis ny karakter avviker med to eller flere karakterer fra opprinnelig karakter, blir det gjort en ny vurdering før endelig karakter fastsettes.
Ved karakteravvik foreligger sensuren etter ytterligere 2 uker.
Klagesensur kan ikke påklages
Karakteren du får etter klageomgangen er endelig og kan ikke påklages.