Politihøgskolens forskningskonferanse 2021: Politiutdanning i nåtid, fortid og fremtid
Politihøgskolens forskningskonferanse har mål om å formidle relevant forskning
til forsknings- og praksisfelt. Tema i år er politiutdanningen i nåtid, fortid og fremtid, aktualisert av at Politi(høg)skolen nå har gjennomført sitt første århundre med politiutdanning.
Vi byr på kortere og lengre presentasjoner fra politifolk og forskere fra ulike fag og forskningsmiljøer, nasjonalt og internasjonalt. I praksis får du nærmere innblikk i politiutdanning som organisasjon og politisk felt, aktørene i utdanningen, dens historie, framtid, innhold og kunnskapsutvikling.
Konferansen er heldigital. Du kan altså følge oss fra kontoret, sofaen eller hjemmekontoret og vil disse dagene ha mulighet til å stille spørsmål til innlederne, kommentere foredrag eller felt i realtid.
OBS! Husk å melde deg på begge dager for å få tilgang til hele konferansen.
Om du ikke har mulighet til å følge hele konferansen eller datoene ikke passer, vil det være mulighet til å spole i programmet fra 5. juni 2021.
Politiutdanning i fortid, nåtid og framtid vil være tilgjengelig til 2. juni 2022, men du må registrere deg i lenkene over først.
PROGRAM DAG 1
v/ rektor Nina Skarpenes
Kampen om politiutdanningen 1920-2020: Førsteamanuensis Birgitte Ellefsen, PHS.
Refleksjoner rundt politiutdanningens historie: Forsker Jan Messel, Senter for Profesjonsstudier Oslomet.
En samtykkende offentlighet: Førsteamanuensis Marit Egge, PHS.
Politielever/studenter gjennom 100 år: Historiker Celine Pedersen, PHS.
The Making of a Police Officer: norske politistudenter i europeisk komparativt perspektiv: Førsteamanuensis Marie-Louise Damen, PHS.
«Personlig egnet til tjeneste» -før, nå og i fremtidens politi: Organisasjonspsykolog Sarah Abraham, PHS
Norgesmestere i studenttilfredshet? Et streiftog på langs og på tvers i Studiebarometeret: Førsteamanuensis Jon Strype, PHS.
Breaking news: Om studiebarometer-resultatene for annerledesåret 2020: Michelle Storakeren og Jon Strype, PHS.
I den skarpe enden: Instruktører I leir – profesjonelle politiutdannere eller halvstuderte røvere?: Førstelektor Kjersti Eckblad, PHS.
Kunnskapsutvikling i politi(leder)utdanning – en samtidshistorie: Professor Brita Bjørkelo, PHS.
«Det er klart det var et nazistisk opplegg.» Norsk politiutdanning under andre verdskrig: Forsker Øystein Hetland, HL-senteret.
Police education and police culture: Dr. Carol Cox - Liverpool John Moores University.
Politiets grunnleggende skytevåpenopplæring: En de kontekstualisert forberedelse for reelle bevæpnede konfrontasjoner: Steinar Vee Henriksen, Underdirektør i Tolldirektoratet.
PAUSE
I diskusjonen om framtidas politiutdanning skader det neppe å kjenne historien. Høsten 2021 publiseres antologien Kunnskap for et tryggere samfunn? Norsk Politiutdanning 1920-2020. Prosjektet er tverrfaglig og en rekke bidragsytere fra PHS og andre organisasjoner har bidratt. Vi får noen smakebiter fra noen av dem:
Kunnskapsutvikling i politilederutdanning: PHD-kandidat Emma Villmann, Universitetet i Helsinki.
«Er det virkelig behov for Deres fag?» En psykologihistorie fra Politiskolen: Førsteamanuensis Jon Strype, PHS.
Utviklingen av spesialutdanningene i etterforskning 1920 – 2020: Tidligere seksjonsleder/politiinspektør Ivar Husby, PHS.
«Ikke noen universitetsutdanning.” Om de juridiske fagene I politiutdanningens historie»: Førsteamanuensis Steinar Fredriksen, PHS.
Politiutdanningens profesjonalisering: et historisk perspektiv på politiforskningens rolle: Vidar Halvorsen, UiO
«Jeg trener ikke på flukt» - Politikroppen gjennom 100 år!: Førsteamanuensis Bjørn Barland, PHS.
Hvordan kan/bør framtidas politiutdanning se ut?
Sarah Natasha Melbye leder debatt der Unn Alma Skatvold (Nestleder i Politiets Fellesforbund), Heidi Mork Lomell (Professor ved institutt for kriminologi og rettssosiologi, UiO), Ole Aarstad Enger (Politistudent og hovedtillitsvalgt B2-studentene) samt Tor Tanke Holm (Assisterende rektor/leder av Utdanningsutvalget, PHS) diskuterer framtida.
PROGRAM DAG 2
v/ Forskningsavdelingens leder Lene Bomann-Larsen (10 min)
Kunnskapssyn og kunnskapsutvikling i politiutdanningen: Charlotte Ryen Berg, koordinator for tilrettelagte avhør, Nordland PD.
Big data & algorithms in the police. Becoming-with data analysis: Postdoktor Mareile Kaufmann, Institutt for kriminologi og rettssosiologi UiO.
PAUSE
Økt læringsutbytte gjennom simulering: Thomas Jensen, praksisansvarlig Sørvest PD.
Hvordan skape meningsfulle sammenhenger mellom teori og praksis? Høgskolelektor Cecilie Torvik, PHS.
Community-based Policing and Post Conflict Police Reform - (ICT4COP) EU Horizon 2020-finansierte prosjekt: Anne Rød/Jai Ganapathy/Tor Damkås, PHS.
The politics of higher police education. An International Comparative Perspective: Dr. Dorian Schaap (med Professor Jan Terpstra), Radboud University.