Politihøgskolens forskningskonferanse 2021: Politiutdanning i nåtid, fortid og fremtid
Politihøgskolens forskningskonferanse har mål om å formidle relevant forskning
til forsknings- og praksisfelt. Tema i år er politiutdanningen i nåtid, fortid og fremtid, aktualisert av at Politi(høg)skolen nå har gjennomført sitt første århundre med politiutdanning.
Published: 22/03/2021
Vi byr på kortere og lengre presentasjoner fra politifolk og forskere fra ulike fag og forskningsmiljøer, nasjonalt og internasjonalt. I praksis får du nærmere innblikk i politiutdanning som organisasjon og politisk felt, aktørene i utdanningen, dens historie, framtid, innhold og kunnskapsutvikling.
Konferansen er heldigital. Du kan altså følge oss fra kontoret, sofaen eller hjemmekontoret og vil disse dagene ha mulighet til å stille spørsmål til innlederne, kommentere foredrag eller felt i realtid.
OBS! Husk å melde deg på begge dager for å få tilgang til hele konferansen.
Om du ikke har mulighet til å følge hele konferansen eller datoene ikke passer, vil det være mulighet til å spole i programmet fra 5. juni 2021.
Politiutdanning i fortid, nåtid og framtid vil være tilgjengelig til 2. juni 2022, men du må registrere deg i lenkene over først.
PROGRAM DAG 1
v/ rektor Nina Skarpenes
Kampen om politiutdanningen 1920-2020: Førsteamanuensis Birgitte Ellefsen, PHS.
Refleksjoner rundt politiutdanningens historie: Forsker Jan Messel, Senter for Profesjonsstudier Oslomet.
En samtykkende offentlighet: Førsteamanuensis Marit Egge, PHS.
Politielever/studenter gjennom 100 år: Historiker Celine Pedersen, PHS.
The Making of a Police Officer: norske politistudenter i europeisk komparativt perspektiv: Førsteamanuensis Marie-Louise Damen, PHS.
«Personlig egnet til tjeneste» -før, nå og i fremtidens politi: Organisasjonspsykolog Sarah Abraham, PHS
Norgesmestere i studenttilfredshet? Et streiftog på langs og på tvers i Studiebarometeret: Førsteamanuensis Jon Strype, PHS.
Breaking news: Om studiebarometer-resultatene for annerledesåret 2020: Michelle Storakeren og Jon Strype, PHS.
I den skarpe enden: Instruktører I leir – profesjonelle politiutdannere eller halvstuderte røvere?: Førstelektor Kjersti Eckblad, PHS.
Kunnskapsutvikling i politi(leder)utdanning – en samtidshistorie: Professor Brita Bjørkelo, PHS.
«Det er klart det var et nazistisk opplegg.» Norsk politiutdanning under andre verdskrig: Forsker Øystein Hetland, HL-senteret.
Police education and police culture: Dr. Carol Cox - Liverpool John Moores University.
Politiets grunnleggende skytevåpenopplæring: En de kontekstualisert forberedelse for reelle bevæpnede konfrontasjoner: Steinar Vee Henriksen, Underdirektør i Tolldirektoratet.
PAUSE
I diskusjonen om framtidas politiutdanning skader det neppe å kjenne historien. Høsten 2021 publiseres antologien Kunnskap for et tryggere samfunn? Norsk Politiutdanning 1920-2020. Prosjektet er tverrfaglig og en rekke bidragsytere fra PHS og andre organisasjoner har bidratt. Vi får noen smakebiter fra noen av dem:
Kunnskapsutvikling i politilederutdanning: PHD-kandidat Emma Villmann, Universitetet i Helsinki.
«Er det virkelig behov for Deres fag?» En psykologihistorie fra Politiskolen: Førsteamanuensis Jon Strype, PHS.
Utviklingen av spesialutdanningene i etterforskning 1920 – 2020: Tidligere seksjonsleder/politiinspektør Ivar Husby, PHS.
«Ikke noen universitetsutdanning.” Om de juridiske fagene I politiutdanningens historie»: Førsteamanuensis Steinar Fredriksen, PHS.
Politiutdanningens profesjonalisering: et historisk perspektiv på politiforskningens rolle: Vidar Halvorsen, UiO
«Jeg trener ikke på flukt» - Politikroppen gjennom 100 år!: Førsteamanuensis Bjørn Barland, PHS.
Hvordan kan/bør framtidas politiutdanning se ut?
Sarah Natasha Melbye leder debatt der Unn Alma Skatvold (Nestleder i Politiets Fellesforbund), Heidi Mork Lomell (Professor ved institutt for kriminologi og rettssosiologi, UiO), Ole Aarstad Enger (Politistudent og hovedtillitsvalgt B2-studentene) samt Tor Tanke Holm (Assisterende rektor/leder av Utdanningsutvalget, PHS) diskuterer framtida.
PROGRAM DAG 2
v/ Forskningsavdelingens leder Lene Bomann-Larsen (10 min)
Kunnskapssyn og kunnskapsutvikling i politiutdanningen: Charlotte Ryen Berg, koordinator for tilrettelagte avhør, Nordland PD.
Big data & algorithms in the police. Becoming-with data analysis: Postdoktor Mareile Kaufmann, Institutt for kriminologi og rettssosiologi UiO.
PAUSE
Økt læringsutbytte gjennom simulering: Thomas Jensen, praksisansvarlig Sørvest PD.
Hvordan skape meningsfulle sammenhenger mellom teori og praksis? Høgskolelektor Cecilie Torvik, PHS.
Community-based Policing and Post Conflict Police Reform - (ICT4COP) EU Horizon 2020-finansierte prosjekt: Anne Rød/Jai Ganapathy/Tor Damkås, PHS.
The politics of higher police education. An International Comparative Perspective: Dr. Dorian Schaap (med Professor Jan Terpstra), Radboud University.