Disputerte om digitale spor og bevis

Nina Sunde disputerte ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi, Juridisk fakultet, Universitetet i Oslo fredag 25. november. Hun er ansatt ved Politihøgskolen, har bakgrunn som etterforsker, og har mastergrad i informasjonssikkerhet og etterforskning av datakriminalitet fra NTNU. Temaet i hennes doktorgrad er kort fortalt den menneskelige faktors betydning for kvaliteten på databevis.

GOD OPPLEVELSE: Nina Sunde med blomster og gode ord på veien etter at disputasen var vel gjennomført. Foto: Privat

Avhandlingen tar utgangspunkt i at vi lever i et globalisert, digitalisert og sammenkoblet samfunn, hvor teknologi er vevd inn i så og si alle aspekter av våre sosiale relasjoner og aktiviteter. Vi legger igjen utallige digitale spor, ofte uten å vite det. Slike spor er av stor betydning for å oppklare kriminalitet. Det er derfor essensielt at digitale spor samles inn, undersøkes, analyseres og presenteres på en måte som ivaretar deres bevisverdi og minimerer feilaktige og villedende resultater. Blant aktørene i straffesakskjeden betraktes de digitale sporene gjerne som pålitelige, objektive og verdinøytrale. Avhandlingen kaster nytt lys over denne oppfatningen.

En kombinasjon av forskningsmetoder er brukt for å besvare forskningsspørsmålet: Hvordan kan en bedre forståelse av etterforskernes rolle i konstruksjonen av digitale bevis i en straffesaksetterforskning gjøre det mulig å forhindre feil, og sikre en rettferdig rettergang? Avhandlingen består av fem artikler som undersøker forskningsspørsmålet fra ulike perspektiv.

Avhandlingen viser at dataetterforsker kan bli påvirket av informasjon om saken uten relevans for undersøkelsen, for eksempel om hva slags kriminalitet andre etterforskere tror har skjedd, eller deres antakelser om en mistenkts rolle i det straffbare forholdet. Dette er et viktig funn, siden slik informasjon lett tilflyter etterforskeren ved formidlingen av oppdrag og samarbeid under etterforskningen. Forskningen viser at denne informasjonen påvirket hvor mange spor etterforskerne fant, og at det er stor variasjon i hvordan de fortolket og konkluderte omkring funnene.

Digitale bevis blir gjerne tillagt stor vekt under etterforskningen og i retten. Avhandlingen viser at etterforsker påvirker de digitale sporenes verdi for forholdet som etterforskes gjennom hvordan de beskriver og framstiller sporene i sine rapporter. I noen tilfeller resulterer dette i feilaktige og villedende beskrivelser av de digitale bevisenes pålitelighet eller relevans for straffesaken, som kan føre til justisfeil og feilaktige domfellelser. Dette kan for eksempel være beskrivelser som peker i retning av mistenktes skyld eller utskyld, eller beskrivelser som framstiller beviset som mer sikkert enn det undersøkelsen egentlig gir grunnlag for.

Avhandlingens funn er viktige for å i større grad forstå usikkerhetsmomentene som knytter seg til digitale spor og bevis, og for å kunne utvikle effektive kvalitetssikringstiltak for etterforskning som kan forhindre feil og styrke rettssikkerheten til de som etterforskes av politiet.

Avhandlingen vil bli publisert ved Politihøgskolens og UiOs institusjonelle arkiver om kort tid. Den kan i mellomtiden fås tilsendt digitalt ved å kontakte Nina Sunde direkte.

Hovedpersonen selv er naturlig nok glad og fornøyd etter å ha disputert for doktorgraden.

- Disputasen ble en svært fin opplevelse, med gode spørsmål og diskusjonspunkter fra opponentene. Det var også utrolig hyggelig å få så gode tilbakemeldinger på avhandlingens kvalitet og betydningen av arbeidet når man har jobbet hardt og målrettet med et tema over så lang tid.

Les avhandlingen i PIA.

Bli bedre kjent med Nina Sunde