Funksjonshemmedes møte med strafferettspleien

Nå kommer en ny bok om hvordan funksjonshemmede som er mistenkt for et straffbart forhold, blir møtt av strafferettspleien. Med bidrag fra Politihøgskolen.

NY BOK OG STUDIEPLAN: Kristina Kepinska Jakobsen med nye initiativer om funksjonshemmede og strafferettspleien. Foto: Privat

Kristina Kepinska Jakobsen arbeider ved høgskolens avdeling i Oslo, og Karianne Moen i Bodø. Begge har bidratt i bokutgivelsen, med to kapitler.

Det er boklansering 8. mars klokken 17-18 på Litteraturhuset i Oslo.

Kristina Kepinska Jakobsen opplyser også om utvikling av en ny studieplan:

• Parallelt med bidragene i boken har vi jobbet på å utvikle studieplan for en ny videreutdanning: «Avhør av mistenkte barn og voksne sårbare». Studieplanen er godkjent og nå skal vi i gang med å utvikle studiet, som vil bli gjennomført første gang vår 2024.

Fra omtalen av boken hos Universitetsforlaget kan vi blant annet lese følgende:

Enhver person som er mistenkt, siktet eller tiltalt i en straffesak, kan oppleve sårbarhet i møte med politiet og de øvrige tjenestepersonene i straffesakskjeden. Funksjonshemmede kan imidlertid møte særlig store utfordringer, noe som kan utgjøre alvorlige trusler for deres rettssikkerhet. Funksjonshemmede kan ha reduserte muligheter til å forstå og bli forstått i en straffeprosess. Spriket mellom de menneskerettighetene de har, og dagens praksis kan sies å være påfallende stort.

Boken er et bidrag til å gjøre arbeidet med å fremme bedre likestilling, ikke-diskriminering, forståelse og rettssikkerhet for funksjonshemmede i møte med strafferettspleien. Forfatterne gir status på kunnskapsfeltet og bidrar til å endre et fagfelt der mye fremdeles er ugjort. Boken er relevant for studenter, praktikere og beslutningstakere.

Her er link til forlagets omtale – og praktisk informasjon om hvordan boka kan bestilles.