Systematisk litteratursøk

Et systematisk litteratursøk handler om å finne så mye relevant litteratur som mulig og dermed få oversikt over hva som allerede er skrevet på feltet. Bibliotekarene ved Politihøgskolen kan utføre systematiske litteratursøk for forsknings- og andre større utviklings- eller utredningsprosjekter.

Arbeidet med slike omfattende litteratursøk er tidkrevende og forutsetter kompetanse i søketeknikk og kjennskap til ulike databaser og informasjonskilder. Søkene gjennomføres av en eller to bibliotekarer, i tett samarbeid med bestiller.

Tilbudet er først og fremst ment for forskere og andre ansatte ved PHS og i etaten som jobber med større forsknings-, utviklings- og utredningsprosjekter.

Dette kan vi tilby

Ingen søkeoppdrag er like, og hva som inngår i leveransen avtales fra gang til gang. De mest omfattende søkene omfatter:

• gjennomarbeidet og dokumentert søkestrategi
  • forslag til aktuelle databaser og informasjonskilder
  • gjennomføring av søk i aktuelle kilder
  • levering av referanser i avtalt format (feks. EndNote-bibliotek) og artikler i fulltekst
  • forslag til tekst om litteratursøket som kan inkluderes i prosjektsøknad eller rapport

Dette må dere bidra med

Ved søkets oppstart trenger vi hjelp fra dere med:

• prosjektet eller oppdragets omfang/tidsramme
  • aktuelle søkeord
  • aktuelle kilder (databaser/nettsteder)
  • relevante avgrensninger
  • relevante referanser

Vi trenger også tilbakemeldinger underveis i søket:

• justering av søkeord og avgrensninger etter innledende søk
  • vurdering av resultatenes relevant

Etter at søket er gjennomført

• overlevering og avsluttende dialog om de endelige resultatene
  • utvelgelse av referanser (gjøres av bestiller med eventuell veiledning av bibliotekar i screening-verktøy)
  • dokumentasjon av metoden og prosessen bak det systematiske litteratursøket (leveres av bibliotekar)

Kreditering

Et systematisk litteratursøk bidrar til kvaliteten og til å plassere et prosjekt inn i en større kontekst. Det er derfor vanlig å synliggjøre dette bidraget, blant annet ved å kreditere bibliotekarene som har utført søket.