Boklansering: Kunnskap for et tryggere samfunn? Norsk politiutdanning 1920-2020

Velkommen til lansering av boka "Kunnskap for et tryggere samfunn? Norsk politiutdanning 1920-2020", redigert av Birgitte Ellefsen, Vanja Lundgren Sørli og Marit Egge.

Kunnskap for et tryggere samfunn? Norsk politiutdanning 1920-2020 lanseres 24. november 2021

Kunnskap for et tryggere samfunn er Politihøgskolens motto. I denne boka gjøres mottoet om til et spørsmål om hvilken rolle Politi(høg)skolen har spilt, og kan spille, i samfunnet vårt.

Med utgangspunkt i et hittil uutforsket kildemateriale, beskriver bokas 21 forfattere politiutdanningens 100-årige historie fra ulike fagperspektiver. Spørsmål som utforskes er: Hvilke aktører, interesser og ideologier har formet politiutdanningen, hvem har vært politiutdanningens målgruppe, og hva slags fag og ferdigheter har det blitt undervist i? Hvilke kunnskaps- og læringssyn som politiutdanningen har basert seg på, blir også diskutert.

Program:

• Birgitte Ellefsen, Vanja Lundgren Sørli og Marit Egge presenterer boka
• Bokbad med professor emeritus Rune Slagstad (ISF), professor emerita Liv Finstad (UiO), og professor Knut Dørum (UiA). Ordstyrer for bokbadet er Erik Aasheim.
• Formell overrekkelse ved Knut Vegard Bergem (Cappelen Damm Akademisk)

Dørene åpner klokken 14.30, og arrangementet starter klokken 15.00.

OBS: Påmeldingen til arrangementet er nå stengt. Dersom du ikke har meldt deg på og fått plass, vil du dessverre ikke få tilgang til bygget. Du er imidlertid hjertlig velkommen til å følge arrangementet på nett her.

Kunnskap for et tryggere samfunn? Norsk politiutdanning 1920-2020 byr på ny kunnskap og tankevekkende perspektiver for alle som er opptatt av politiets historie og samfunnsrolle. Les mer og kjøp boken her.