Podcast om politiutdanningens utvikling siden 1920

Vi feirer at politiutdanningen er 100 år med en podcast på fire episoder som trekker frem sentrale perioder og hendelser fra Politihøgskolens historie.

Podcasten er tilgjengelig i Spotify, i iTunes eller i en hvilken som helst annen podcast-app.

Programleder er Sarah Natasha Melbye, som er en kjent radio- og kulturprofil. Radiobyrået Både Og står for produksjonen.

Hør podcasten i Spotify

Hør podcasten i iTunes

Kort om de fire episodene

​Samfunnets pansrede neve

I årene 1920-1945 blir politiutdanningen etablert, og i denne perioden får man utfordret politiets rolle. Med oss har vi Birgitte Ellefsen, førsteamanuensis ved Politihøgskolen.

Bli bedre kjent med Birgitte Ellefsen

En kvinnes plass

I etterkrigstiden er kvinner på full fart inn i Politiet. I denne episoden hører vi hvordan dette har endret utdanningen for alltid. Med oss har vi Christin Thea Wathne, forskningsleder på OsloMet.

En høgskole verdig

Perioden 1970-1995 preges av store endringer for politiutdanningen i Norge. Hvordan og hvorfor ble politiutdanningen en høgskoleutdanning? I studio har vi sjefen for bachelorutdanningen ved Politihøgskolen i Oslo, Geir Valaker.

Fremtidens politi

Hvordan er det å være student i dag? Og hvordan utvikler utdanningen seg fremover? I denne episoden har vi besøk av Kariann Høvde, tredjeårsstudent og studentrådsleder ved Politihøgskolen.

God lytt!