Oppmelding og avmelding til eksamen

Du blir automatisk oppmeldt til første gangen du går opp til eksamen, og kan heller ikke trekke deg fra denne. Hvis du må ta eksamen på nytt, har du ansvaret for å melde deg opp selv, og kan også trekke deg fra denne innen frist. Alle som melder seg til eksamen skal betale semesteravgift.

Ny eksamen - hvis du ikke har bestått

Hvis du ikke har et bestått resultat etter ordinær eksamen, har du selv ansvar for å melde deg opp til ny eksamen. Merk at du normalt har tre (3) forsøk på å bestå samme eksamen.

Logg på Studentweb.
Gå til fanen «Resultater", og huk av for å vise "Alle resultater». Finn emnet du vil ta eksamen i på nytt. Trykk på knappen "Ta emnet på nytt", og huk av for «Ønsker ikke undervisning», deretter "Tid og form - meld opp til vurdering". I «rullegardinen» får du opp neste mulighet eksamen gjennomføres, velg dette og du kommer frem til kvittering for at du har meldt deg opp. Gå til «Aktive emner», og sjekk at oppmeldingen din ligger der, og slett arbeidskravene du allerede har fått godkjent. For å slette arbeidskrav, trykk på "blyantknappen" for å redigere. Da kan du slette arbeidskravene.

N.B.: Du kan ikke melde deg av selv i Studentweb.
Hvis du skal melde deg av eksamen, må dette gjøres 14 dager før eksamen. Bruk eget avmeldingsskjema.

Se under i hvilke tilfeller du ikke kan melde deg opp selv i Studentweb, men må sende inn oppmeldingsskjema.

Tidspunkt for ny eksamen

Ny eksamen arrangeres normalt tidlig i påfølgende semester.

Hvis du er student på en videreutdanning med gjennomføring hvert semester, kan du regne med at ny eksamen settes opp sent i påfølgende semester.

Se eksamensoversikten for Bachelor - politiutdanning.

Ordinær eksamen - forbedring av karakter og ikke rett til ny eksamen

Hvis du har bestått en eksamen, men ønsker å forbedre eksamensresultatet ditt, kan du gjøre det ved å melde deg opp til neste ordinære eksamen. Merk at du kun har ett forbedringsforsøk i samme emne.

Logg på Studentweb.
Gå til fanen «Resultater", og huk av for å vise "Alle resultater». Finn emnet du vil forbedre. Trykk på knappen "Meld til vurdering", og huk av for «Ønsker ikke undervisning», deretter "Tid og form - meld opp til vurdering".

N.B.: Du kan ikke melde deg av selv i Studentweb.

Dersom du har bestått samme eksamen mer enn én gang, gjelder beste karakter.

Dersom du får samme karakter begge gangene, er ditt første resultat som vil være gyldig.

Du kan forbedre karakter i ett år etter at du har fullført grad, hvis du fyller vilkårene.

Hvis du skal melde deg av eksamen, må dette gjøres 14 dager før eksamen og bruk eget avmeldingsskjema.
Du kan ikke selv melde deg av i Studentweb.

Tidspunkt for eksamen – forbedring

Du kan melde deg opp til ordinær gjennomføring av eksamen (og ikke til ny eksamen).

Se eksamensoversikten for Bachelor - politiutdanning.

Oppmelding til eksamen

Oppmelding til eksamen i Studentweb

I utgangspunktet kan du melde deg opp selv til eksamen hvis du har flere eksamensforsøk igjen, eller har rett til å forbedre karakter. Se hvordan du går frem i avsnittene over ("Ny eksamen" eller "Forbedring av karakter").

Oppmelding til eksamen via oppmeldingsskjema

I enkelte tilfeller kan du ikke melde deg opp selv via Studentweb:

• om du ikke møtte til første ordinære eksamen
  • ved oppmelding til ditt 3. eksamensforsøk
  • ved oppmelding til masteroppgaven
  • om du har mottatt vitnemål, og ønsker å forbedre

I disse tilfellene, bruk eget oppmeldingsskjema til eksamen.

Meld deg av eksamen?

Ved første ordinære eksamensforsøk, kan du ikke melde deg av eksamen. I alle andre tilfeller kan du melde deg av eksamen.

Avmelding i Studentweb er ikke mulig. Bruk eget avmeldingsskjema. Send skjemaet til ditt lokale studiekontor.

Frist for avmelding er 14 dager før eksamen.

Hvis en eksamen går over flere dager, beregner du trekkfristen fra første eksamensdag i eksamensperioden (uavhengig av hvilken dag du skal ha eksamen). Avmeldingsfristen er altså lik for alle som skal opp til samme eksamen.

Hvis du melder deg av eller ikke møter opp til ny eksamen eller forbedringsforsøket ditt, har du brukt opp forsøket. Ditt tidligere resultat vil gjelde.

Ofte stilte spørsmål