For arbeidsgiver: Innstilling og utlyste utdanninger

Her finner du som arbeidsgiver informasjon om innstillingsprosessen ved søknad om opptak til etter- og videreutdanning ved Politihøgskolen. Du finner også oversikt over utlyste utdanninger.

Informasjon om utsatt søknadsfrist for studier med oppstart høsten 2024:

Totalt er det 10 studier som har fått utsatt søknadsfrist i dette opptaket. Ny søknadsfrist er satt til 15. april for følgende utdanninger:

1108 - Politiledelse - modul 3B Ledelse for utvikling av politiet som lærende organisasjon
1209 - Pedagogisk basiskompetanse
1423 - Nordic Computer Forensics Investigators, Module 1 Core Concepts
1424 - Nordic Computer Forensics Investigators, Module 2A
1427 - Nordic Computer Forensics Investigators, Module 3C
1429 - Nordic Computer Forensics Investigators, Module 3E
1456 - Tverretatlig bekjempelse av økominisk kriminalitet
1460 - Nordic Computer Forensics Investigators, Module 3R: R, Visualisation and Statistics
1493 - Nordic Computer Forensics Investigators, Module 3J
1499 - Nordic Computer Forensics Investigators, Module 3L: Database Investigation

Søkere må søke lokalt i sitt distrikt i henhold til lokale rutiner, og via Politihøgskolens Søknadsweb.

Søkere skal som normalt innstilles fra sitt distrikt/sin arbeidsgiver til disse utdanningene. Distrikt/arbeidsgiver må sende innstilling til opptakEVU@phs.no seneste 15. april 2024.

Informasjon gjeldende høstopptaket med studiestart høsten 2024:

Totalt er det utlyst 53 forskjellige studier våren 2024, med oppstart høsten 2024.

Oversikt over studietilbud i excel-format

Det er utlyst både utdanninger med ordinær søknadsprosess som krever innstilling fra arbeidsgiver, utdanninger som ikke krever innstilling fra arbeidsgiver, og utdanninger som er unntatt offentligheten.

Søkere må søke lokalt i sitt distrikt/hos arbeidsgiver på normal måte, samt via Søknadsweben til Politihøgskolen. Innstillinger fra distrikt/arbeidsgiver må være sendt til opptaevu@phs.no senest 1. mars 2024.

For søkere som ikke er ansatt i politietaten gjelder også innstillingsordningen. Den enkelte arbeidsgiver må påse at en innstillingsordning er opprettet for at søkere skal kunne få tilbud om studieplass. Se beskrivelse lengre ned på siden ("Innstillingsprosess for eksterne samarbeidspartnere").

Merk: Utdanninger som er unntatt offentligheten har egen særskilt søknadsprosess. I tillegg til at søkere ikke skal benytte Søknadsweb, men søknadsskjema, må søknad gå tjenestevei. Politidistrikt og særorgan skal derfor sende oss både innstillinger og søknader med vedlagt dokumentasjon pr. post til denne adressen:

Politihøgskolen
Postboks 2109 Vika

Merk konvolutten: "Opptak EVU".

Nytt av året: Vi har utarbeidet en ny innstillingsmal i Excel-format etter ønske fra distriktene. Vi håper at denne nye malen vil lette innstillingsarbeidet for arbeidsgivere.

Vi har også gjort noen mindre endringer på følgeskjema, slik at det nå inneholder studienummer og søkernummer. Søkernummer er unikt for den enkelte søker ved hvert opptak og er den beste måten å identifisere søker på. Vi har gjort denne endringen for sikre at ansatte som blir innstilt av arbeidsgiver har søkt utdanningen via Politihøgskolens Søknadsweb.

Søkernummerintervallet som benyttes i dette opptaket er 83000 – 89999.

Alle søkere får svar på sin søknad pr. e-post og i Søknadsweb 2. mai 2024. Søkere som får tilbud om studieplass har én ukes svarfrist.

Innstillingsprosess og informasjon

Utlyste utdanninger som krever innstilling

Andre utlyste utdanninger

Finner du ikke svar på det du lurer på?