Vurdere faglige tekster

Når du skal skrive en oppgave må du ta utgangspunkt i tidligere utgitt forskning. Det er ditt ansvar å sjekke at tekstene du har valgt er av god akademisk kvalitet.

Når du vurderer kildens kvalitet skal du se nærmere på hva som gjør teksten til en akademisk, forskningsbasert kilde. Kildene dine skal også være relevante for oppgavens tema, og bygge opp under dine redegjørelser og drøftinger i oppgaven.

Hvordan vurderer jeg en kilde?

For å sjekke om teksten du ønsker å bruke er av god akademisk kvalitet, kan du stille deg disse spørsmålene:

• hvem er forfatteren? Er det en kjent person innenfor fagfeltet?
  • hvor jobber vedkommende, og har hun/han skrevet annet om temaet?
  • hvilke kilder har forfatteren brukt? Se på litteraturlisten - finner du andre relevante ting der? Er det noen tekster der som er kjent for deg?
  • hvilken målgruppe er teksten for? Er det akademisk eller populærvitenskapelig?
  • hvem er utgiver? Er boken gitt ut på et kjent forlag?
  • når er teksten publisert? Er det sannsynlig at det har kommet nyere, oppdaterte tekster?
  • for artikler: er tidsskriftet artikkelen er utgitt i fagfellevurdert?

Trenger du mer hjelp?

Gå til kildekompasset.no for veiledninger i kildekritikk, referansestiler og lovgivning

Sjekk om tidsskriftet/serien/utgiveren er fagfellevurdert i Kanalregisteret (kanalregister.hkdir.no)

Gå til sokogskriv.no for informasjon om kildekritikk og alle andre trinn i oppgaveskrivingen