I mørket er alle kunsthandlere grå

Gråmarkedet for kunst betegnes som et marked på siden av det legitime kunstmarkedet. Men manglende transparens og tradisjon for ikke å stille kritiske spørsmål farger vel egentlig all kunsthandel grå?

SKRIK: Fargeutsnitt fra "Skrik", Store Norske Leksikon/Public Domain.

Slik starter forsker Siv Rebekka Runhovde ved Politihøgskolen sitt innlegg i Dagens Næringsliv. En studie ved høgskolen har sett på kunstmarkedet, med utgangspunkt i Edvard Munchs verker.

Utdrag fra innlegget

En studie gjennomført ved Politihøgskolen finner at bekjentskap mellom norske kunsthandlere og kunder, kombinert med forventninger om konfidensialitet unnskylder granskning av eierhistorikk når kunst og antikviteter skifter eier. Eventuell tvil om selgers hederlighet baseres på stereotypiske forestillinger om kriminelle.

Dokumentasjon som kan bekrefte eierskapshistorien (såkalt proveniens) og at selger er rettmessig, eier finnes sjeldent.

Slik blir også det man tenker på som det legitime kunstmarkedet uoversiktlig og sårbart for kriminell utnyttelse.

Les hele innlegget på dn.no

Studien er publisert i International Journal for Crime, Justice and Social Democracy.

Bli bedre kjent med Siv Rebekka Runhovde