Politifaglig undersøkelsesmetodikk

Forskergruppen vår har et fokus på undersøkelser relevant for politiets etterforskning og ulike aspekter av straffesakskjeden

Forskergruppens medlemmer kommer fra ulike fagfelt, slik som politi, jus, psykologi, kriminologi, filosofi og lingvistikk.

Medlemmene representerer forskning på doktor- og professornivå, i tillegg til at masterstudenter med prosjekter relevante for gruppen inviteres til å delta. Temaer det forskes på innen gruppen er, blant annet, hypotesedrevet etterforskning, avhørsmetodikk, vitnepsykologi, menneskerettigheter, bevisbedømmelse, justisfeil, yrkesetikk, forebygging og digitalt politiarbeid.

Med gruppen ønsker vi å bidra til nasjonalt, nordisk og internasjonalt forskningssamarbeid, og at Politihøgskolen oppfyller målene i sin forskningsstrategi

Medlemmer av forskergruppen

Heidi Losnedal, Statens barnehus, Bergen

Lillian Bøylestad, Oslo universitetssykehus

Kontakt oss

Er du interessert i å vite mer om det vi forsker på, eller har du lyst til å opprette et samarbeid, kontakt leder Kristina K. Jakobsen på kristina.kepinska.jakobsen@phs.no eller Patrick Risan på Patrick.Risan@phs.no.