Instruktørutdanning etterforskning
I denne videreutdanningen lærer du hvordan man kan planlegge, gjennomføre og evaluere læringsaktiviteter innenfor etterforskningsfaget. Som instruktør i etterforskning er du bl.a. kvalifisert til å lede lokale videreutdanning i etterforskning studier. Utdanningen har en praktisk tilnærming og det legges like stor vekt på etterforskning, pedagogikk og fagdidaktikk.
Publisert: 13.11.2019
Om utdanningen
-
Generell kompetanse
Som instruktør i etterforskning utøver du instruktørrollen med faglig og relasjonell profesjonalitet, selvstendig og i samarbeid med andre instruktører og øvrige aktører.
Etter gjennomført instruktørutdanning:
- planlegger, begrunner, gjennomfører og vurderer du læringsaktiviteter ved bruk av didaktisk relasjonstenkning
- identifiserer og håndterer du etiske dilemmaer og mangfoldsutfordringer i planlegging og gjennomføring av læringssituasjoner
- kommuniserer du målrettet, tydelig og tilpasset i ulike læringssituasjoner
- formidler og diskuterer du faglige og fagdidaktiske problemstillinger og på den måten bidrar du til utvikling, både pedagogisk og etterforskningsfaglig
Pedagogikk og fagdidaktikkPedagogikk i instruktørutdanningen vektlegger reflektert og begrunnet planlegging, gjennomføring og evaluering av læringssituasjoner. Sentralt i utdanningen står anvendelsen av teori og refleksjonen over praksis. Som instruktør må du reflektere over sentrale pedagogiske spørsmål, som for eksempel å vurdere ulike undervisningsmetoders og læringsaktiviteters relevans, som for eksempel veiledning, tilbakemelding, forelesning og øvelser. Fagdidaktikken binder faget og pedagogikken sammen. Vi stiller spørsmål knyttet til undervisning og opplæring i akkurat etterforskning. Hva kjennetegner gode leksjoner i metodikk? Hvordan motivere til for eksempel å øve på hypotesegenerering og utarbeidelse av etterforskningsplan? Hvilke læringsaktiviteter egner seg for å lære om årsaker til justisfeil og rettspsykologi? Dette er eksempler på fagdidaktiske spørsmål, det vil si spørsmål som omhandler det som skiller undervisning i etterforskning fra undervisning i andre fag.
Kunnskaper
Etter gjennomført instruktørutdanning har du kunnskap om:
- didaktikk, fagdidaktikk og undervisningsfagets egenart
- didaktisk relasjonstenkning
- pedagogisk grunnsyn
- praksisteori
- undervisningsprinsipper med spesiell vekt på motivasjon, læringsmiljø og trygghet
- læringsaktiviteter som er hensiktsmessige for å lære etterforskning, og disse læringsaktivitetenes fordeler og ulemper
- relevante læringsarenaers muligheter og utfordringer
- ulike syn på læring
- læringsledelse
- instruktørrollens faglige, relasjonelle og etiske utfordringer
FerdigheterEtter gjennomført instruktørutdanning kan du:
- anvende didaktisk relasjonstenkning i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
- vurdere og ta hensyn til læreforutsetninger
- anvende og begrunne ulike vurderingsformer
- utnytte fagområdets rammefaktorer og relevante læringsarenaer for å legge til rette for læring
- lede og legge til rette for læringsaktiviteter, ved å benytte
- undervisningsmetoder som fremmer aktivitet
- veiledning og tilbakemelding for å fremme refleksjon og læring
- relevante analoge og digitale hjelpemidler
- anvende og vurdere ulike undervisningsprinsipper for å fremme læring og utvikling
- motivere deltagerne til læring og trening ved hjelp av fagområdets betydning i politiets arbeid
- begrunne og diskutere eget pedagogiske grunnsyn og forstå hvordan dette påvirker egen praksisteori
- identifisere endringsbehov og iverksette tiltak, i alt fra læringsaktiviteter til planverk
- forstå og bruke relevant planverk
EtterforskningsfagSolid faglig kunnskap, både forskningsbasert og erfaringsbasert, er et nødvendig grunnlag for faglig forståelse. Faglig forståelse er en forutsetning for en instruktør.
Kunnskaper
Etter gjennomført instruktørutdanning har du kunnskap om:
- etterforskningens rammer og organisering
- taktiske og tekniske etterforskningsmetoder
- kriminaletterretning og kriminalitetsforebyggende arbeid
- sakkyndighet
- rettspsykologi
- notoritet, innsyn og dokumentasjon
FerdigheterEtter gjennomført instruktørutdanning kan du:
- forklare og begrunne betydningen av forskningsbasert kunnskap i etterforskningssammenheng og med særlig vekt på avhør
- redegjøre for etterforskerens rolle og yrkesetiske utfordringer
- forklare etterforskningens arbeidsorganisering
-
Utdanning er for deg som er faglig kompetent, motivert og egnet tjenesteperson (inkludert etterforskere fra Spesialenheten) som har, eller er tiltenkt, rollen som instruktører sentralt og lokalt i etterforskning. Du må være innstilt av arbeidsgiver.
Du må dokumentere disse formelle kravene:
- bestått bachelor i politiutdanning/3-årig politiutdanning
- bestått kurs i Avhørsteknikk trinn I (KREATIV) eller tilsvarende i bachelorutdanningen
- bestått modul 1 Generell etterforskning eller videreutdanning i etterforskning
- ansettelse i politiet eller Spesialenheten for politisaker
- minimum tre års praksis med etterforskning som hovedarbeidsoppgave
Hvis du ikke har bachelor i politiutdanning/3-årig politiutdanning, må du dokumentere:
- bestått 2-årig utdanning fra Politiskole, og i tillegg enten
- minimum 60 studiepoeng, eller
- 1680 timer etterutdanningskurs, eller
- fem års praksis fra politiet
Hvis du ikke har videreutdanning i etterforskning, må du dokumentere:- minimum to års praksis fra etterforskning i tillegg til kravet om tre års erfaring
-
Organisering
Videreutdanningen er organisert i samlinger, og undervisnings- og læringsaktiviteter utenom samlingene. Samlingene utgjør inntil 320 timer som kan fordeles over kortere og lengre tid, og kan være helt eller delvis nettbasert. Det er 100 % obligatorisk deltakelse på samlingene.
Les mer om fravær og permisjon fra studiet.Praksis og læringsaktiviteter
Instruktørutdanningen er praksisnær. Den skal forberede deg på reelle undervisningssituasjoner, og den skal bidra til at du blir en reflektert praktiker. Teorien i utdanningen skal hjelpe deg til å bli en bedre instruktør i etterforskning. Derfor legger vi vekt på at du skal bruke teoriene i praktiske situasjoner, både i veiledede undervisningsøvelser samt reelle undervisningssituasjoner. Du skal bidra til dine medstudenters læring, blant annet gjennom veiledning og vurdering under undervisningsøvelsene. Undervisnings- og læringsaktivitetene i studiet skal bidra til å gi deg et godt læringsutbytte, og det legges vekt på fleksible og varierte arbeidsformer med stor grad av egenaktivitet. Dette omfatter deltagelse i undervisning, øvelser, individuelt arbeid, gruppearbeid, nettbasert arbeid og litteraturstudier og andre aktiviteter som er relevante for videreutdanningen instruktørutdanning etterforskning. Det er en fordel om du har relevante instruktøroppgaver under studieperioden, sentralt eller lokalt. Praksis i utdanningen foregår i trygge og veiledede situasjoner der du får anledning til å reflektere over egen og andres praksis. Gjennom veiledning og tilbakemelding fra fagpersoner og medstudenter kan du utvikle din kompetanse som instruktør.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene får avlegge eksamen:
- Planlegge, begrunne, legge til rette for og vurdere minst fire læringssituasjoner. Dette inkluderer planleggingsdokumenter i forkant, gjennomføring av undervisningen og en skriftlig oppgave som inneholder refleksjoner og faglige begrunnelser knyttet til egen utvikling/læring i etterkant av undervisningen.
Det blir gitt veiledning knyttet til arbeidskravene.
Vurdering
Du blir vurdert underveis gjennom arbeidskrav, og får tilbakemeldinger på disse etter nærmere oppgitte kriterier forankret i beskrivelsene av læringsutbytte. Studiet avsluttes med en eksamen. Den består av en praktisk og en muntlig prøve. Du skal gjennomføre en planlagt undervisning i en autentisk opplæringssituasjon med reelle deltakere, etterfulgt av en muntlig prøve som tar utgangspunkt i den praktiske prøven. Det benyttes karakterene bestått / ikke bestått. Begge prøvene må bestås.
Godskriving og faglig godkjenning
Har du utdanning du mener kan overlappe med denne kan du søke om fritak fra deler av studiet.
Les om hvordan du søker om fritak.
I studieplanen kan du lese mer om godskriving og faglig godkjenning.
-
Høst 2023
SAMLING 1: Uke 38 og 39 - Oslo
SAMLING 2: Uke 46 og 47 - Stavern
SAMLING 3: Organiseres vår 2024
EKSAMEN: Samling 3 - Praktisk og muntlig -
-
Spørsmål om det faglige i utdanningen
Ta kontakt med Kjersti Eckblad, e-post: kjersti.eckblad@phs.no eller politioverbetjent Ole Thomas Bjerknes, e-post: ole.thomas.bjerknes@phs.no
Spørsmål om opptaksprosessen
Spørsmål om opptaksprosessen (søknadsfrist, søknadsprosess, dokumentasjon osv.) sendes på e-post til: opptakevu@phs.no.
Før du sender e-post, les hvordan du søker.
Studieadministrative spørsmål
Finner du ikke det du leter etter, send e-post til: studiekontoretoslo@phs.no.