Nå får enda flere lære om inndragning

Våren 2023 kjøres et populært og viktig studium på nytt. Et viktig premiss for dette studiet er at nesten alle straffesaker har potensial for inndragning og pengesporetterforskning. Siden oppstart våren 2020 har nærmere 1.000 studenter tatt studiet. Nå inviteres nye søkere inn.

STARTER OPP IGJEN: Høgskolelektor Inger A. E. Coll er ansvarlig for studiet «Inndragning og pengespor» - som starter opp igjen våren 2023. Foto: Bent-Håkon Hillestad

Manglende inndragning av verdier etter lovbrudd skaper flere problemer:

• Straffedømte får beholde verdier som de nyter godt av etter endt soning.
  • Ulovlige virksomheter får beholde utbyttet noe som virker konkurransevridende og ødelegger for lovlige virksomheter
  • Straffbart utbytte investeres i ny kriminalitet
  • Erstatningsbetalinger i straffesak skyves over på skattebetalerne eller forsikringsselskap

Gjennom nettstudiet «Inndragning og pengespor», som Politihøgskolen tilbyr på nytt våren 2023, blir politiansatte og -studenter bedre rustet til å bekjempe denne typen problemer.

Effektive metoder

Høgskolelektor Inger A. E. Coll ved Politihøgskolen er ansvarlig for studiet.
- Her får du lære effektive metoder for å nullstille kriminaliteten, slik at de som har brutt loven ikke sitter igjen med utbyttet. Videre vil kriminaliteten som ikke hovedsakelig er motivert ut fra profitt, ofte omfatte erstatningskrav til fornærmede eller etterlatte. Her kan også politiet gjøre en forskjell. Dermed har nesten alle straffesaker potensiale for pengesporetterforskning og inndragning. Dette er viktig både forebyggende og allmennpreventivt, sier hun.

Studiet er dermed relevant enten du jobber på orden, etterretning, straffesaksinntak, forebygging, etterforskning eller som politijurist. Hele 95 % av de som tok studiet ved forrige gjennomføring opplevde at studiet hadde god eller meget god relevans for deres yrkesutøvelse. Leksjonene er praktisk rettet og har sakseksempler fra mange ulike fagområder.

FØLGER PENGENE: I nesten alle straffesaker er det potensial for å se etter pengespor og mulig inndragning. Studiet er relevant for store deler av politiet. Foto: Pixabay

For å sikre at kunnskapen på inndragningsområdet blir spredt til flest mulig i politi-Norge har Politihøgskolen også lagt ut leksjonene fra studiet i ransel.no. Dermed kan alle i etaten gå inn og se den eller de leksjonene de har bruk for i en konkret sak. De kan også f.eks. bruke leksjonene som utgangspunkt for en faglunsj eller et avdelingsseminar.

Backing fra Riksadvokaten

Riksadvokat Jørn S. Maurud sa dette om studiet i 2021:
- Skal vi lykkes i vår ambisjon om å øke inndragningstallene våre, er det nødvendig at også påtalemyndigheten har gode kunnskaper både om inndragningsreglene og hvordan verdier vi vil inndra, kan sikres. Politihøgskolens opplæringstilbud bidrar til dette, og jeg oppfordrer politijurister på samtlige fagfelt om å melde seg på studiet eller ta kurset på ransel.no.

Slik søker du

Søknadsfristen er 15. oktober og du trenger ikke innstilling fra leder for å få plass. Ettersom opplegget er 100 prosent nettbasert kan du også ta eksamen så raskt du vil.

Her kan du lese mer om studiet.