25. juni-utvalget

25. juni-utvalget har evaluert masseskytingen i Oslo i fjor. Utvalget har nå levert sin rapport.

Leverte sin rapport 8. juni

Utvalget overleverte sin rapport nylig. Rapporten kan lastes ned her.

Mandat for arbeidet

Utvalget ble bedt om å evaluere informasjonsdeling og samhandling mellom politiet og PST, internt i politiet, samt informasjonsdeling mellom politiet og helsevesenet inklusive psykisk helsevern. Videre ble utvalget bedt om å evaluere vurderinger og tiltak som ble gjort i forkant av hendelsen av gjerningspersonens kapasitet og intensjon til å gjennomføre voldelige handlinger, av politiet og av PST, og i hvilken grad politiet eller PST, med bakgrunn i den informasjonen de hadde inntil tidspunktet for hendelsen, kunne forebygget eller avverget hendelsen.

Utvalget ble også bedt om å evaluere politiets håndtering fra første melding om hendelsen til operativ håndtering var avsluttet. Evalueringen omfatter politiets samhandling med andre relevante aktører som PST, helsevesenet, nasjonale beredskapsressurser og internt i Oslo politidistrikt, herunder varsling, og etablering av en felles situasjonsforståelse mellom PST og politiet- og politiets tiltak i akuttfasen. I tillegg ber mandatet om at utvalget skal evaluere politiets og PSTs kommunikasjon i tiden etter hendelsen, herunder kommunikasjonen knyttet til gjennomføring av arrangementer.

Last ned hele mandatet (100 kB pdf).

Utvalgets sammensetning

Utvalget som fikk i oppdrag å gjennomføre evalueringen ble ledet av førsteamanuensis Pia Therese Jansen ved Forsvarets Høgskole. Øvrige utvalgsmedlemmer er:

• Christoffer Conrad Eriksen: Professor ved Universitet i Oslo
  • Jacob Aa Ravndal: Førsteamanuensis ved Politihøgskolen.
  • Gisle Skoglund: Politiinspektør ved Politihøgskolen.
  • Siren Hoven: Psykiater og avdelingsleder ved Universitetssykehuset i Nord Norge.
  • Christina Lill Rolfheim-Bye: Kommunikasjonsdirektør i Folkehelseinstituttet.
  • Anders Løberg: Brann- og redningssjef Asker og Bærum brann og redning IKS.